EXPO          CONCEPTS & PROTOTYPES          SCENARIOS          INSIGHTS         THE TEAM

Show me the future


︎︎︎ CLAUDIA ROERDINK & MIRTE WINTERS / SOCIETY




ORANJE BOVEN

Elf jaar geleden begon de corona pandemie. Nadat we 1,5 jaar lang van intelligente- naar slimme- en uiteindelijk nog door naar een volledige lockdown zijn gegaan, hadden we allemaal weer behoefte aan fysiek contact . We waren allemaal zo enorm toe aan samen op kantoor werken, een festival en een knuffel op zijn tijd dat een groot deel van de bevolking zich uiteindelijk tegen de politiek heeft gekeerd. Door corona begaf men zic constant in een digitale wereld. Men begon zich hier steeds meer tegen af te zetten. Er ontstond veel verdeeldheid in de mensheid, complottheorieën werden verward met de waarheid waardoor onze maatschappij een stuk individualistischer werd. Het is nu normaal dat het ieder voor zich is maar over het algemeen sluiten we ons aan bij kleine communities; dit zijn groepen met dezelfde overtuigingen.



Tijden veranderen

Toen op 3 november 2020 Trump opnieuw werd herkozen, is het allemaal heel snel gegaan; het klimaatakkoord van Parijs werd verbroken, er brak een digitale oorlog uit tussen China en Amerika wat resulteerde in een uiteen gespleten wereld. Landen zette zichzelf vanaf dit moment op de eerste plaats. Zo werd Nederland een stuk democratischer, inwoners wilde meer zeggenschap over hoe zij moesten leven; ze namen het heft in eigen handen. In deze tijd is onze monarchie zo goed als verdwenen, de koning is meer een visitekaartje geworden dan dat hij nog iets toevoegt aan het rechterlijke bestuur.


Oogst van eigen boederij

2031

Het leven anno 2031 is eigenlijk wel goed. Door alles wat er is de afgelopen jaren is gebeurd zijn we een stuk bewuster geworden van hoe we moeten leven en ligt onze focus op de welvaart van Nederland. Als land willen we zo veel mogelijk zelfvoorzienend zijn zodat we niet afhankelijk zijn van anderen. Consumenten kopen daarom ook liever lokaal, daarom winnen de kleine bedrijven het nu ook van de grote multinationals. Zo heeft Emma in 2026 haar Hello- Fresh abonnement opgezegd en is overgestapt naar het initiatief “Herenboeren”, ze kocht daarbij met anderen een stukje boerderij waarvan ze de producten kan opeten. Naast dat ze lokaal voedsel consumeert, koopt ze bijna geen kleding meer. De kleding die ze nog koopt of leased is duurzaam of gerecycled waarbij ze de voorkeur geeft aan kleding van Nederlandse merken zoals Mud Jeans.


Dagelijkse routine

Ze fietst elke ochtend op haar elektrische fiets naar kantoor [10]. Emma woont in een klein huis in een nieuw deel van Utrecht. Nog geen tien jaar geleden was deze plek nog polder. Het is dicht in de buurt bij Wijk bij Duurstede, waar ze is geboren. Ze heeft hier twee duidelijke redenen voor; ze wil graag in de buurt blijven wonen waar ze is opgegroeid en omdat dit stuk nu opkomend is, is het nog niet zo duur als op veel andere plekken in Nederland. De huizenmarkt is nog veel meer gespannen dan we al gewend waren in 2020. Het land wordt momenteel volgebouwd om mensen te kunnen blijven voorzien aan een woning. Het platteland wordt bebouwd met nieuwe boerderijen om de lokale productie zo optimaal mogelijk te maken.


Vakanties in Nederland

Oranje boven

Emma werkt als manager bij een lifestyle winkel. Doordat we veel thuis zijn is de inrichting ervan een stuk belangrijker voor ons geworden. Zo blijven we in vakanties vaker thuis of gaan we binnen Nederland weg. Door de klimaatverandering zijn de zomers in Nederland warmer en de winters een stuk aangenamer, er zijn meer vakantieparken en beachclubs bijgebouwd om vakantie in eigen land te kunnen bieden. Op vakantie gaan naar het buitenland is nu niet meer heel normaal, het lijkt meer op het vakantieviere van 70 jaar geleden. Dat is eigenlijk best wel prettig aangezien we nu tijd hebben voor de dingen die er echt toe doen; tijd hebben voor elkaar.


Conclusie

De belangrijkste factoren in dit scenario zijn dat we weer terug grijpen naar het fysieke leven, meer afstand nemen van de technologie om ons heen en zo veel mogelijk lokaal blijven en kopen. Amsterdam Fashion Week speelt hier nu goed op in doordat zij lokaal opereren en de kleinere, onbekende talenten en merken bekendheid geven door ze een podium te bieden of ze aan een samenwerking te helpen. Het Amsterdamse leven is zo mooi! Blijf hier dicht bij staan en laat dit karakter meer zien in de Amsterdam Fashion Week. Door dit unieke karakter aan te houden komt er meer onderscheiding met de andere Fashion Week steden zoals de Kopenhagen Fashion Week en de Berlin Fashion Week. Koppel merken en fashion shows aan kleine communities binnen Nederland door dichtbij de bezoekers te blijven staan zodat zij gericht naar de Fashion Week komen. Zet duurzame en lokale productie hoog op de lijst om relevant te blijven. Duurzaamheid wordt steeds belangrijker en andere Fashion Weeks gaan zich hier gegarandeerd ook meer op focussen. Blijf weg uit deze massa, hoe globaal de Fashion Week ook is, blijf Amsterdams uniek.





We’re all in this together

Elf jaar geleden begon de corona pandemie. Vier jaar lang zijn we van intelligente- naar slimme- en uiteindelijk nog door naar een volledige lockdown gegaan. De meesten hebben het thuiswerken eigen weten te maken, festivals beleven we virtueel en we leren nieuwe contacten kennen via sociale platformen. Wat eerst voelde als opgesloten voelde later als een verrijking omdat we zo sneller incontact met elkaar komen, je geen risico loopt om naar buiten te gaan en dit er tegelijkertijd ook voor zorgt dat we makkelijker contact leggen in real life. De wereld om ons heen heel klein terwijl het tegelijkertijd groot is; we hebben technologie omarmt. In onze grondwet staat op één dat je niet mag discrimineren, dit wordt eindelijk nageleefd. Globalisering is tegelijkertijd in volle gang, culturen mixen en er zijn geen minderheden meer; iedereen wordt geaccepteerd. De Engelse taal is steeds meer in de Nederlandse taal geslopen.


Game changer

Toen op 3 november 2020 Biden werd gekozen als president heeft hij ervoor gezorgd dat de wereld weer dichter bij elkaar kwam. Hij investeerde 2 triljoen euro aan onderzoek naar hoe we de klimaatproblemen het beste aan konden pakken. In zijn presidentiële jaren focuste hij zich meer op het klimaat dan de bestrijding van de pandemie. Dit resulteerde in een vier jaar durige pandemie. Samen met de hele wereld dragen we bij aan een beter klimaat. Door corona hebben we ingezien dat China geen derdewereldland meer is, tegenwoordig moeten zij ook voldoen aan de strenge WorldWide regels. Dit heeft ervoor gezorgd dat de productie flink is afgenomen en de producten die nog geproduceerd worden kwalitatief hoogwaardig zijn. De productie is nu grotendeels verplaatst naar Afrika. Door de WW regels is onze wereld één groot samenwerkingsverband van alle landen iedereen draagt nu bij aan een beter klimaat.



Persoonlijke avatar

2031

Het leven anno 2031 is anders dan we ooit gewend waren. Grenzen zijn vervaagd en culturen worden gemixt. De wereld ligt letterlijk aan onze voeten, zo kunnen we op elke plek ter wereld ons werk doen. We zijn niet meer plaatsgebonden. Technologie ontwikkelt snel, er is een grote omloopsnelheid waardoor de prijzen snel oplopen. In 2023 lag overa kweekvlees in de schappen, kort daarna zijn de 3D voedselprinters op de markt gekomen. Zo is Emma in 2026 gestopt met het eten van kweekvlees en print ze nu (deels) haar eigen eten. Helaas is de technologie nog niet zo ver dat ze thuis al haar kleding kan printen, dit blijft erg duur. Zo is de helft van haar kledingkast virtueel omdat ze veel vanachter een computerscherm werkt. Haar fysieke kleding laat ze eerst passen door haar persoonlijke
avatar. Hier wordt gebruik gemaakt van make to order, dit zorgt ervoor dat er geen overschot meer is aan kleding.


Dagelijkse routine 

Elke ochtend stapt ze in haar PAL-V, de vliegende auto die in 2020 voor het eerst de weg op mocht en nu bijna iedereen bezit. Momenteel wordt er over de hele wereld getest met de mogelijkheden van vliegwegen. Emma woont elk seizoen in een ander land, een plek waar ze zich thuis voelt. Ze woont in; Taipei, Californië, Utrecht en Mexico stad. In 2020 zouden we dit ‘digital nomads’ hebben genoemd, nu is dit normaal. De huizenmarkt is nu niet meer lokaal maar globaal waardoor er meer woonplekken beschikbaar zijn.


Grenzen vervagen en culturen mixen


De wereld is een dorp

Emma werkt bij een online lifestyle store, hier helpt zij mensen met de inrichting van hun huis. Ze plaatst fysieke producten in een digitale afdruk van de 3D plattegrond. Dit is in korte tijd erg groot geworden omdat we vaak niet thuis zijn op het moment van aanschaf. De wereld van 2031 lijkt eerder op één groot dorp, we voelen ons nu nog meer verbonden dan ooit.


Conclusie

De belangrijkste factoren in dit scenario zijn dat we in een digitale wereld leven waar de technologie zich heel snel ontwikkeld. De grenzen tussen landen vervagen en we staan sneller in contact met elkaar. Doordat Amsterdam Fashion week een platform biedt aan kleinere en onbekende merken en talenten, onderscheiden zij zich internationaal goed van andere Fashion Weeks. Amsterdam Fashion Week houdt zich niet alleen vast aan Amsterdam maar wijkt soms uit naar andere steden binnen Nederland, deze flexibiliteit biedt veel kansen in deze mobiele wereld. De Internationale onbekendere talenten kunnen nu ook een podium krijgen. Verschillende culturen worden gemixt wat zorgt voor veel variatie en nieuwe inspiratie. De digitale wereld en het gebruik van virtuele modellen en kleding is er nog een die vrij nieuw is op het gebied van fashion shows. Door meer in deze technologie te investeren kan er meer bekendheid worden gecreëerd doordat het makkelijker te volgen is en kan er sterkere promotie voor de aankondiging van het event worden gemaakt. Doordat de grenzen vervagen en alles globaal wordt is het van belang om Amsterdam Fashion Week’s unieke kwaliteiten te behouden zodat zij zich nog genoeg kunnen onderscheiden van de andere internationale Fashion Weeks.


︎





INSIGHT REPORT 2020
Brands and Innovation         Amsterdam Fashion Institute