EXPO          CONCEPTS & PROTOTYPES          SCENARIOS          INSIGHTS         THE TEAM

Open minded vs tunnelvision


︎︎︎ JONNE DEINUM & ROBBIN VOS / SOCIETY



eenvoud en evenwicht.

23 oktober 2031
De dag begint om 06.00 uur, Noah staat op, snijdt een plak van zijn zelfgebakken brood af en belegt deze met kweekvlees-ham, die hij gisteren heeft gekocht op de markt. Als hij uit het raam kijkt, wordt hij gelukkig van de gedachte dat hij in dit ecodorp woont. Noah heeft altijd in het centrum van Amsterdam gewoond, samen met zijn vriendin besloot hij zich een jaar geleden aan te sluiten bij één van de 300 ecodorpen in Nederland. Samen wonen ze in een klimaatadaptieve woning in Kraggenburg. Er is gekozen voor Kraggenburg, omdat dit vlak bij Noah’s ouders is, dus is dat een veilige keuze. Dit was best wel even wennen, maar zo fijn, ze leven in een heel hechte community. Het voelde voor hen daarom direct als thuiskomen.

Thuis. 

dagindeling.

Noah begint elke ochtend met het maken van een to-do lijst. Door vergrijzing en de krimpen van sectoren waarin vroeger veel arbeid was, is het basisinkomen ingevoerd en hebben mensen meer tijd voor het ontwikkelen van interesses en mantelzorg. Het aantal banen van bijvoorbeeld reisagenten, vrachtwagenchauffeurs en boeren is sterk verminderd. Buurman Hans is herstellende van de griep, dus Noah gaat even langs om te kijken hoe het met hem gaat. Daarna geeft hij yogales in het park en later op de dag maakt hij illustraties, dat is namelijk hetgeen waarmee hij zijn extra geld verdient.

opgroeien.

Noah ziet zijn buurmeisje, Marijn, regelmatig. Op haar middelbare school is het schoolsysteem, mede door het invoeren van het basisinkomen, zelfsturend geworden en gericht op het ontplooien van talenten. Vroeger was de middelbare school ingedeeld in niveaus en was het onderwijs gericht op het halen van de beste cijfers. Marijn krijgt geen lessen, ze wordt gecoacht. Bijvoorbeeld in maatschappijleer, emoties, meditatie, maar ook “gewoon” lesmateriaal zoals Nederlands, kunst en geschiedenis komen aan bod. Noah en zijn vriendin weten nog niet zeker of zij kinderen zouden willen, vanwege de CO2 uitstoot en het groeiende aantal klimaatvluchtelingen vanuit Afrika.

natuurlijk eten.

Producten die niet in de moestuin groeien, worden gehaald bij de lokale specialist. Er wordt alleen maar voedsel gegeten uit Nederland. Het is onwerkelijk dat we in 2020 nog het meeste eten importeerden. Dat eten werd vervolgens in grote, winstmakende supermarkten aangeboden. En iedereen kocht dat zonder zich erin te verdiepen.  In dat opzicht heeft de corona-crisis van 2020/2021 veel veranderd. Overheden en de bevolking zijn daarna meer stil gaan staan bij de risico’s en milieuproblemen. Noah gaat vanavond voor een brandnetelsoep met kip, daarvoor hoeft hij niet naar de groenteboer, maar die ingrediënten kan hij plukken uit zijn moestuin. Het stel is er nog niet in geslaagd om volledig vegetarisch te eten, af en toe eten ze kip, die lopen rond in het dorp en de overburen slachten deze als de kippen oud zijn.


De moderne supermarkt. 

keuzes van beleidsmakers.

De winkelstraten zijn gevuld met recycle stores. In deze winkels verkopen ze alleen maar kleding die jaren geleden nog zou worden weggegooid. Nu gebeurt dat eigenlijk nooit meer vanwege strengere wetgeving in de modesector genaamd; UPV. Bedrijven zijn verantwoordelijk voor hun eigen producten, ook als deze al verkocht zijn. Bedrijven zijn hierdoor ook verantwoordelijk voor de recycling van hun producten. De overheid heeft de laatste jaren meerdere verstandige besluiten genomen. Gevaarlijke bedrijven als, Facebook, Instagram en Twitter zijn ermee gestopt omdat algoritmes verboden werden. Dit dreef de samenleving enorm uit elkaar waardoor er in 2022 enorme rellen ontstonden. Nu heb je bijvoorbeeld wel HiThere, een platform waar je met je vrienden contact kunt hebben voor maar 10 euro per maand! Noah was vroeger bang dat robots en tech de wereld zouden overnemen, gelukkig voor hem is dit niet gebeurd door een groeiend bewustzijn van onze digitale kwetsbaarheid. Technologie is niet erg doorontwikkeld ten opzichte van 10 jaar geleden. Noah gebruikt nu nog steeds dezelfde soort zonnepanelen en elektrische auto’s als 10 jaar geleden, en die werken prima!


conclusie.

sterktes.

In deze wereld blijft een sterkte van Zeeman dat zij een zeer transparant merk zijn. Een lange levensduur van producten wordt gewaardeerd door de klant. Zeeman levert kwaliteit en daarbij een lange levensduur, daarom is dit ook een sterkte van Zeeman in deze wereld.

zwaktes.

Een zwakte van Zeeman is de negatieve merkperceptie, doordat Zeeman altijd wordt geassocieerd met goedkope producten, heeft dit een negatieve connotatie. Het merk spreekt een minder grote doelgroep aan dan gewenst.

kansen.

Kansen in 2031 zitten in dat de bevolking meer open staat voor duurzaamheid, en zij ook duurzame merken zullen opzoeken, hier komt Zeeman in het spel. Ook is Zeeman een voorloper op het gebied van transparantie dus hierin zullen zij ook geloofwaardig over komen.

bedreigingen.

Een grote bedreiging voor Zeeman is dat er meer waardering komt voor de lokale markt, aangezien Zeeman voor het grootste deel in Azië produceert is dit gevaarlijk voor Zeeman. De klant zal productie in lagelonenlanden niet waarderen.









technologische tunnelvisie.

23 & 24 oktober 2031

perfect eten.

2 december 19:23 - De online-meeting eindigt. Sasha sluit haar laptop en slentert richting de keuken. Ze mengt de poeder van haar eenpersoons-maaltijd met water tot een diner-shake, hierdoor krijgt ze de juiste hoeveelheid voedingsstoffen binnen. Door prestatiedruk op werkgebied is er weinig vrije tijd. Online-websites maken het de hardwerkende consument gemakkelijker door deze eenvoudige maaltijden thuis af te leveren.

digitale communicatie.

“Hallo Google, start mijn kantoor op.”, zegt Sasha. Het scherm springt aan en de lichten boven haar laptop worden feller. Ze wordt overspoeld met informatie; algoritmes bepalen het leven in 2031. Analyses van de mens zijn minder betrouwbaar dan die van computers waardoor banen langzaam worden overgenomen. Ondertussen krijgt ze bericht van een bevriende collega: ‘Hi Sas, druk met werk vanavond:( Morgen doen?’. Sasha glimlacht, dit was te verwachten, ze spreekt haar vrienden nauwelijks en zeker niet in het echt. ‘Same here, morgen is OK.’, stuurt ze terug. De volgende online-meeting begint.

Sasha is dé doorsnee vrouw van 2031, zelfverzekerd en onafhankelijk. Ze is eind dertig en vrijgezel, een kinderwens heeft ze niet. Haar loft is ingericht voor één persoon en voorzien van de nieuwste technologieën. De vriendenkring bestaat uit collega’s. Status is belangrijk voor haar, ze is ambitieus en haar leven draait om geld verdienen. Sasha heeft een studie gekozen die aansluit op een digitaliserende wereld. Veel oud-klasgenoten zijn werkloos, omdat ze die keuze niet hebben gemaakt.

technologische hulp.

22:03 - De laatste online-meeting is afgelopen. Sasha bestelt de poeder-maaltijden voor morgen. Jaren geleden werd men beïnvloed door de geur van versgebakken brood in de supermarkt, nu gebeurt dat online. Sasha klikt op een product, er komt een friszoete geur vrij. Deze geur geeft een goede indicatie van hoe de shake smaakt. Sasha’s horloge verstuurt een push-bericht: ‘Probeer uw houding te veranderen’. Ondanks dat haar werkplek ergonomisch is, heeft ze rugklachten. Het aantal personen met rugklachten is de laatste jaren flink toegenomen, door werk en stress. Slimme horloges verzamelen lichaamsgegevens zoals hartslag en calorieverbranding. Elke avond krijgt Sasha een melding over haar gezondheid, bij ‘gevaar’ wordt er gelijk een push-bericht verstuurd. Ook haar mobiele telefoon is in staat levens te redden. Zo worden er bijvoorbeeld kwaadaardige moedervlekken herkend.


3 december 08:34 - Het is donker als Sasha haar bed uitstapt. De stilte wordt onderbroken door haar stem: “Hallo Google, goedemorgen.”. Een digitale stem reageert: “Goedemorgen Sasha.” De lichten springen automatisch aan en de vloer wordt warmer. Volgens Sasha kunnen veel dingen beter door systemen geleid worden dan door mensen. Ze maakt zich klaar voor een afspraak buiten de deur, dat is lang geleden.

kopen, kopen, kopen.

Een gloednieuwe Audi start automatisch. Rijden in de duurste auto en communiceren met de nieuwste gadgets is belangrijk voor Sasha. Ze is vermogend en koopt altijd het nieuwste van het nieuwste. Een tikkeltje egoïstisch zou je kunnen zeggen. Ze leeft in het nu, en denkt niet na over wat de gevolgen van haar levensstijl op het milieu hebben. Forum voor Democratie, haar politieke voorkeur, is twee jaar geleden aan de macht gekomen. Deze partij scoort nog altijd het slechtst op het gebied van klimaat en besteedt nauwelijks aandacht aan thema’s rondom dit onderwerp. Klimaatverandering wordt zelfs ontkend. Dit sluit aan bij Sasha’s overtuigingen.

eenzaamheid.

Het verkeer is rustig. De stilte op straat is een gevolg van de digitale wereld waarin Sasha zich bevindt. Onderwijs, werk en het sociale leven is voornamelijk online.4 In dat opzicht heeft de Corona-crisis van 2020/2021 zeker impact gehad. Er is gebleken dat een online leven weldegelijk mogelijk is en dat het een hoop tijd scheelt. Tijd is geld. ‘Moderne eenzaamheid’ en individualisme zijn gevolgen van deze digitale bubbel. De overheid schaamt zich voor deze eenzaamheid, waardoor er weinig hulp wordt aangeboden. Dit leidt tot een stijging in het aantal depressies en zelfdodingen.

Sasha parkeert de auto op een verlaten parkeerterrein. Haar hart zit in haar keel, ze is zenuwachtig en baalt daarvan. Ondanks dat ze het merendeel van deze mensen al jaren kent, voelt het toch ongemakkelijk. Dit is de eerste keer dat Sasha haar collega’s in ‘real life’ gaat ontmoeten.



conclusie.

sterktes.

Zeeman blijft telkens vernieuwen. Het merk anticipeert goed op de tijdgeest, dit zullen ze in de toekomst blijven doen waardoor Zeeman relevant blijft. In een wereld met enorme technologische vooruitgang is vernieuwing zeker een sterkte.

zwaktes.

In dit scenario draait het leven om status, veel geld verdienen is belangrijk voor velen. Er hangt in dat opzicht een negatief imago rondom Zeeman, men wil liever niet geassocieerd worden met goedkope merken.

kansen.

Zeeman staat bekend om haar goede kwaliteit voor een lage prijs. Het merk gelooft in de kracht van eenvoud. In een digitale wereld, waarbij prestatiedruk een grote rol speelt, is er zeker behoefte aan de eenvoud die Zeeman kan bieden om rust te creëren.

bedreigingen.

Sociaal betrokken zijn, aandacht schenken aan mens en milieu, eerlijk en rechtvaardig zakendoen. Dit zijn onderwerpen die erg belangrijk zijn voor Zeeman. Maar in déze wereld draait het leven om je eigen geluk, er is weinig aandacht voor de gevolgen van jouw levensstijl op het milieu. Dit is een bedreiging voor Zeeman, hetgeen waar ze voor staan wordt minder belangrijk gevonden.



︎





INSIGHT REPORT 2020
Brands and Innovation         Amsterdam Fashion Institute